Spojené štáty utrpeli koronakrízou vôbec najviac na svete, keďže tam vírus dorazil hneď z dvoch zdrojov: z Číny a západnej Európy. Najprv zoslabol transpacifický obchod, následne sa v marci prepadli akcie amerických leteckých spoločností. Podobne však vtedy dopadli všetky akciové tituly. Následne však počet prípadov v Spojených štátoch explodoval a zaviedli sa razantné cestovné obmedzenia. Dôsledok: medziročne o 90 % menej lietadiel a cestujúcich vo vzduchu a viac ako 3 000 lietadiel (polovica celej flotily) uzemnených. Následne prišla na pomoc americkým aerolinkám americká vláda a v polovici apríla schválila podporou vo výške 25 miliárd dolárov.
Radikálne „zbohom“ vyslovil legendárny investor Warren Buffett počas výročného stretnutia akcionárov Berkshire Hathaway, keď vyhlásil, že sa zbavil všetkých podielov v leteckom sektore. Ešte viac však zarezonovali jeho dôvody, keď vykreslil ponurý obraz priemyslu, vážne poškodený pandémiou COVID-19. „Podnikanie leteckých spoločností sa zásadným spôsobom zmenilo,“ povedal Buffett a odkazoval tak na biednu perspektívu aeroliniek.
Faktom je, že akcie štyroch najväčších amerických leteckých spoločností sú v hlbokom mínuse: Delta, vôbec najväčšia firma podľa trhovej kapitalizácie, sa medziročne prepadla o 59 %, United Airlines o takmer 70 %, Southwest o 46% a American Airlines o 63 %.
Z tohto štvorlístka jednoznačne (v pozitívnom zmysle) vytŕča Delta. Už v prvom štvrťroku 2020 vsadila na svoje silné stránky - nízke zadlženie a relatívne vysoký cashflow oproti konkurentom v priemysle a rýchlo a rozhodne reagovala. Popri reakcii na koronasituáciu chcela posilniť svoju pozíciu v priemysle, keď sa začne zotavovať. Dnes, keď sú známe výsledky hospodárenia za prvý štvrťrok všetkých 4 aeroliniek, a to vrátane plánov na oživenie, je jasné, že Delta má najlepšie „našliapnuté“, aby z tejto situácie profitovala.
Aj keď rozdiely v situácii a perspektíve aeroliniek sú zásadné, trh nijako nerozlišuje medzi porazenými a možnými víťazmi. Ich akcie sa v krátkodobom horizonte pohybujú v rovnakom smere a na veľmi podobných percentách. Sčasti možno preto, že dopravcovia bez rozdielu využívali všetky možné obchodné modely, aby dosiahli čo najvyšší zisk. Delta, dedičný globálny dopravca a Southwest, najväčší nízkonákladový dopravca v krajine, boli najziskovejšími leteckými spoločnosťami a zaujali prvé dve priečky trhového podielu v leteckom priemysle.
Aké je perspektíva leteckých spoločností, keď táto kríza skončí? Všetko závisí od toho, koľko ich prežije. Scenárov je viac: v ponuke môže byť menej letov s vysokými cenami, ale aj opačný scenár: opäť dôjde k nárastu lietania a cestujúci sa vrátia k nízkonákladovým leteckým spoločnostiam (ich stratégia zostane nezmenená, čiže nižšiu maržu si budú ďalej kompenzovať počtom prepravených). Dnes nie je jasné, ktorý scenár preváži - cestujúci sú stále príliš nervózni na to, aby masovo lietali.
Každopádne, otváranie ekonomík a negatívne správy podporené Buffettom sa stali príležitosťou pre aerolinky aj investorov. Pritom nielen veľké letecké spoločnosti majú šancu uchmatnúť si podiel na trhu. Ak investori vsadia na hlboké podhodnotenie spoločností a tieto prežijú, môžu z toho patrične vyťažiť. Isté však je, že na konci dňa z dnešnej mizérie vyťažia veľké spoločnosti. A to aj tým, že tie malé „pohltia“ alebo ich nechajú skrachovať, aby získali na trhu väčší priestor.