Má zmysel investovať do akcií aeroliniek? Signály si zatiaľ protirečia

Autor: Lukáš Baloga | 12.5.2020 o 18:42 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  42x

Drvivý dopad koronakrízy na aerolinky sa dal očakávať. Čo už je prekvapuje viac, je zásadné „zbohom“ leteckým, investíciám, od Warrena Buffetta. Osud leteckej prepravy totiž nie je zďaleka spečatený.

Spojené štáty utrpeli koronakrízou vôbec najviac na svete, keďže tam vírus dorazil hneď z dvoch zdrojov: z Číny a západnej Európy. Najprv zoslabol transpacifický obchod, následne sa v marci prepadli akcie amerických leteckých spoločností. Podobne však vtedy dopadli všetky akciové tituly. Následne však počet prípadov v Spojených štátoch explodoval a zaviedli sa razantné cestovné obmedzenia. Dôsledok: medziročne o 90 % menej lietadiel a cestujúcich vo vzduchu a viac ako 3 000 lietadiel (polovica celej flotily) uzemnených. Následne prišla na pomoc americkým aerolinkám americká vláda a v polovici apríla schválila podporou vo výške 25 miliárd dolárov.

Radikálne „zbohom“ vyslovil legendárny investor Warren Buffett počas výročného stretnutia akcionárov Berkshire Hathaway, keď vyhlásil, že sa zbavil všetkých podielov v leteckom sektore. Ešte viac však zarezonovali jeho dôvody, keď vykreslil ponurý obraz priemyslu, vážne poškodený pandémiou COVID-19. „Podnikanie leteckých spoločností sa zásadným spôsobom zmenilo,“ povedal Buffett a odkazoval tak na biednu perspektívu aeroliniek.

Faktom je, že akcie štyroch najväčších amerických leteckých spoločností sú v hlbokom mínuse: Delta, vôbec najväčšia firma podľa trhovej kapitalizácie, sa medziročne prepadla o 59 %, United Airlines o takmer 70 %, Southwest o 46% a American Airlines o 63 %.

Z tohto štvorlístka jednoznačne (v pozitívnom zmysle) vytŕča Delta. Už v prvom štvrťroku 2020 vsadila na svoje silné stránky - nízke zadlženie a relatívne vysoký cashflow oproti konkurentom v priemysle a   rýchlo a rozhodne reagovala. Popri reakcii na koronasituáciu chcela posilniť svoju pozíciu v priemysle, keď sa začne zotavovať. Dnes, keď sú známe výsledky hospodárenia za prvý štvrťrok všetkých 4 aeroliniek, a to vrátane plánov na oživenie, je jasné, že Delta má najlepšie „našliapnuté“, aby z tejto situácie profitovala.

Aj keď rozdiely v situácii a perspektíve aeroliniek sú zásadné, trh nijako nerozlišuje medzi porazenými a možnými víťazmi. Ich akcie sa v krátkodobom horizonte pohybujú v rovnakom smere a na veľmi podobných percentách. Sčasti možno preto, že dopravcovia bez rozdielu využívali všetky možné obchodné modely, aby dosiahli čo najvyšší zisk. Delta, dedičný globálny dopravca a Southwest, najväčší nízkonákladový dopravca v krajine, boli najziskovejšími leteckými spoločnosťami a zaujali prvé dve priečky trhového podielu v leteckom priemysle.

Aké je perspektíva leteckých spoločností, keď táto kríza skončí? Všetko závisí od toho, koľko ich prežije. Scenárov je viac: v ponuke môže byť menej letov s vysokými cenami,  ale aj opačný scenár:  opäť dôjde k nárastu lietania a cestujúci sa vrátia k nízkonákladovým leteckým spoločnostiam (ich stratégia zostane nezmenená, čiže nižšiu maržu si budú ďalej kompenzovať počtom prepravených). Dnes nie je jasné, ktorý scenár preváži - cestujúci sú stále príliš nervózni na to, aby masovo lietali.

Každopádne, otváranie ekonomík a negatívne správy podporené Buffettom sa stali príležitosťou pre aerolinky aj investorov. Pritom nielen veľké letecké spoločnosti majú šancu uchmatnúť si podiel na trhu. Ak investori vsadia na hlboké podhodnotenie spoločností a tieto prežijú, môžu z toho patrične vyťažiť. Isté však je, že na konci dňa z dnešnej mizérie vyťažia veľké spoločnosti. A to aj tým, že tie malé „pohltia“  alebo ich nechajú skrachovať, aby získali na trhu väčší priestor.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Som sama na päť detí, žijem z brigád a nemám nárok na pomoc

Päť príbehov slovenských jednorodičov.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Fico asi vie, prečo sa dištancuje od Bödöra

Azda sa to čoskoro dozvieme aj my.


Už ste čítali?