Pozor na falošné reklamy s prísľubom vysokého zisku

Autor: Lukáš Baloga | 12.12.2019 o 8:58 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  199x

V týchto dňoch sa na sociálnych sieťach Twitter a Facebook objavili falošné reklamy, lákajúce na investície do kryptomien a sľubujúce zhodnotenie investície o stovky percent. Ide o podvod s vylákaním osobných údajov.

Podvodníci pri tomto podvode, pri ktorom sa snažia získať osobné a platobné údaje a následne ukradnúť úspory, lákajú na kryptomeny. To je mimoriadne rizikové vzhľadom na neúmerne vysokú dôveru Slovákov v kryptomeny. Z prieskumu* spoločnosti Ipsos pre TopForex z júla vyplynulo, že až 14 % Slovákov zvažuje nákup kryptomien a 12,1 % kryptomeny už vlastní. Kryptomenám Slováci veria viac ako napríklad americkému doláru.

Investícia do kryptomien so sebou nesie tri zásadné riziká.

1. Regulácia a nulové zdanenie

Základným rizikom, ktoré najviac ohrozuje kryptomeny vrátane dominantného bitcoinu, je regulácia. Treba si uvedomiť, že kryptomeny sú konkurenciou pre národné meny, ktoré kontrolujú centrálne banky. Všetky veľké banky - od Fedu cez ECB až po Čínu – minimálne uvažujú nad reguláciou alebo už s reguláciou kryptomien začali. Učebnicovým príkladom, ako administratívne obmedzenia ovplyvňujú cenu kryptomeny je práve opatrenie v Číne. Graf vývoja hodnoty bitcoinu ukazuje jasný pokles potom, ako čínska vláda zakázala zverejňovať na sociálnych sieťach reklamy na kryptomeny.

Zdroj: www.tradingview.com

Kryptomeny si reguláciu „pýtajú“ aj nulovým zdanením. Tento benefit, ktoré investície do národných mien nemajú, je ďalším faktorom, ktorý zvyšuje motiváciu vlád obmedzovať kryptomeny.

2. Konkurencia a neustále riziko pádu na nulu

Ďalším veľkým rizikom pre každú kryptomenu sú jej konkurenti. Najsilnejšia kryptomena Bitcoin dnes dominuje, navyše je nastavená tak, že v obehu bude len obmedzená množstvo bitcoinov. Toto všetko by malo jeho hodnotu zvyšovať. Stačí však, že sa na trhu objaví ešte atraktívnejšia mena a bitcoin, nepodložený žiadnou materiálnou hodnotou, zostane len vyprázdnenou nádobou s nulovou hodnotou. Takéto príbehy sú vo svete kryptomien bežné, pádov na nulu už bolo v posledných rokoch niekoľko.

3. Špekulácie a podvody

Lákadlo vysokého zárobku za krátky čas je veľmi silné. Vedeli by o tom hovoriť tisíce Slovákov, ktorí v 90. rokoch prišli o úspory v Drukose a BMG. Ľudia sú najmä v dobrých časoch ísť do tohto rizika s prísľubom vysokého zisku. Kryptomeny a ich veľké cenové výkyvy k tomu doslova lákajú. Príklad z minulosti: cena bitcoinu dosiahla 17. 12. 2017 hodnotu 20 000 dolárov, o sedem dní neskôr spadla na 14 626 dolárov, čiže viac ako o štvrtinu. Keďže trh je otvorený 24 hodín denne, cena sa mení neustále a veľmi rýchlo.

Všetky výkyvy spôsobujú nielen špekulácie na pokles alebo rast, ale k problému prispievajú aj falošné burzy. Tieto v čase rastu bitcoinu pôsobia ako dôveryhodné, avšak pri prvom poklese je zrazu stránka nedostupná a peniaze investorov nenávratne preč.

Falošné reklamy sú úspešné najmä vďaka šikovnosti útočníkov. Aj keď sa Facebook snaží rýchlo zakročiť a obmedzovať reklamy, týkajúce sa blockchainu a kryptomien, podvodníci našli nový spôsob, ako tieto reklamy propagovať na facebookovej platforme.

Kým doteraz sa využívali roboty, ktorí sa vydávali za krypto-celebrity a zverejňovali veľké masy reklamných odkazov, aktuálne sa využívajú mená slávnych osobností.  Vo fake inzerátoch hovoria podnikatelia Elon Musk, Pwtr Kellner či bývalý futbalista Pavel Nedvěd o investícií do kryptomien ako tajnom recepte na zbohatnutie.  

Podvodníci sa nezastavia ani pred menami politikov či obrami ako Google a Target. Twitter sa s fenoménom falošných účtov vyrovnáva ťažšie, bude zaujímavé sledovať, či to Facebook dokáže vyriešiť efektívnejšie. Aj keď sa jeho administrátori snažia odstraňovať podvodné účty, ich nápor je natoľko veľký, že nedokážu mnohé z nich vyhodnotiť ako podvodné.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Nedajme sa pomýliť efektmi

Kampaň Smeru je zlatá klasika.


Už ste čítali?